•  گلهای جهنم

     

    سال هایکه من مکتب بودم سال های اشوب، مظاهرات و اگر گپ به طرف سیاست نرود مرده باد! و زنده باد بود. تقریبا هفتۀ یک مرتبه گپی خلق میشد و یکبار تعدادی  به مکتب ما میریختند و جریان درس را اخلال میکردند و ما هم با خوشحالی از دست معلم ریاضی، فزیک، بیالوژی،کیمیا، تاریخ و جغرافیه خلاصی یافته و با گروه های مظاهره چی مرده باد و زنده باد گفته به خیابان های شهر کابل میگشتیم. جمیعت زیاد میشد و به هزاران نفر میرسید گاهی میشد که در وقت دویدن و رفتن کفش یکی از پایش بیرون میشد و یا کلاه پیک اش را باد از سرش پایین می انداخت و هر کس آنرا بر میداشت مجبور با صدای بلند فریاد بزند این کلاه مال کیست؟ با این سخن هم تعدادی یا میگفتند مرده باد و یا میگفتند زنده باد و گاهی میشد که نیمی میگفتند زنده باد و نیم دیگر میگفتند مرده باد.

    میرسیدیم  به پارک زرنگار؛ آنجا از قبل میز خطابه گذاشته بودند و به نوبت رهبران تظاهرات بلند میشدند و خطابه میدادند. همه گروه ها از طرفداران شوروی گرفته تا چین، مسلمانان، دیموکرات ها و خلاصه از هر گوشۀ پارک یک صدای میآمد. میرفتم به نزدیک طرفداران شوروی یکی با آواز بلند خطابه میداد. کارگران ما و دهقانان ما باید متحد شده و بساط حکومت شاهی را بر چینند. یک روز جوان قد بلند و سیاه چهره ای به پشت میز خطابه ایستاده گفت:

    ــ ای کارگرانی که پشت شما مثل پشت خر زیر بار خم شده. چون نام اش را نمیدانستم هر باری که او را میدیدم پشت خر میگفتم و اما جالب اینکه کسی نمیگفت که به کارگران توهین کرده ای. یکروز یادم میآید که جنگ میان مظاهرچیان در گرفت: جریان های طرفدار چین و شوروی با هم در هم آمیختند. فرار را بر قرار ترجیع داده و از صحنه خودم  را بیرون کشیدم. نمیدانستم که علت جنگ چه بود و تا حال هم نمیدانم.

    به سمت طرفداران چین میرفتم. آنجا هم همین خرک و همین درک بود. هرچه میگفتند دفاع از کارگر و دهقان بود اما با تفاوت اینکه هر خطیب به مردم میگفت که شوروی سوسیال امپریالزم است… و چیز های دیگری که من به آن نا آشنا بودم.

    از همه جالبتر روزی را به خاطر دارم که به میتنگ طرفداران افغان ملت رفتم. جوانی بود میانه قد با موی های ژولیده و زرد مایل به عنابی  و اگر فراموش نکرده باشم  بعضی ها او را ( کندی ) نام گذاشته بودند زیرا چهره اش به چهرۀ  جان اف کندی  رییس جمهور امریکا میماند که به دست اسوالد کشته شده بود وخطابه میداد:

    … دوستان دیشب در خواب رفتم به جهنم. میدانید جایکه همه میسوزند و مورد خشم خداوند قرار دارند. فرشتۀ موظف شد تا مرا  به چهار گوشۀ دوزخ  بگرداند. از تحت السقر رسیدم به جایکه خداوند بنده گان مجرم اش را برای ابد شکنجه میکرد. درین صحرای بی پایان هر کس به نحوی میسوخت. یکی را از پای آویزان نموده بودند و تا میدیدی آتش بود که در چهار طرفش زبانه میکشید. دیگرانرا میدیدی که فرشته ای با گرز های از آتش بر سر و صورت شان میکوبد و هزار بار آنهارا میکشند و باز زنده میسازند. بالای سر هرکدام فرشتۀ ایستاده بود و از طرز العمل دیگران نظارت میکرد.

    بعد از دیدن این همه به منطقۀ رسیدم که دیگ های بزرگی پهلوی  هم قرار داده بودند. درون هر دیگ یکنفر بود و زیر هر دیگ آتش سهمگینی شعله میکشید. هر لحظه نفری از میان دیگ جوشان به زحمت خودش را بیرون میکشید و به امید آنکه بتواند از دیگ آب جوشان خود را خلاص کند کوشش میکرد وقتی کلۀ سوخته و تنه ای سرخ اش را میخواست از دیگ بیرون کند. در همین لحظه از دیگ مجاور یک دیگری بر خاسته اورا دوباره به درون دیگ آب جوش تیله میکرد. منظرۀ غم انگیزی بود. من و آن فرشته ساعتی به تماشا نشستیم و دیدم که صد ها برای نجات اش کوشش کرد و صد های دیگر دوبار انان را به درون آب جوشان تیله کرد.

    از فرشته پرسیدم این چه بازی است که خداوند خلق کرده است؟! فرشته با خنده ای گفت: این بازی نیست این یک حقیقت است و این مردم، مردم افغانستان است. آنان نمیخواهند هموطن شان از مصیبت نجات یابد و میبینی هر یکی دیگرش را به درون آب جوش تیله میکند. از سوال ام شرمیدم و با او به سمت دروازۀ خروجی دوزخ میرفتیم. نمیدانم چطور بیادم آمد پرسیدم: چرا درین بخش فرشتۀ برای کنترول موظف نگردیده بود؟ فرشته در حالیکه میخندید گفت:

    ـ وقتی کار ها اتومات باشد و طرف های درگیر خود به داد خود برسند چه حاجت است که کسی کنترول کند. کار اتومات پیشمیرود.

    ۲۲ مارچ ۲۰۰۸

     به جواب دوستی که گله کرده بود چرا داستان نمیگذارم. البته این یک طرح است زیادتر از یک داستان.

    نوشته شده توسط admin در ساعت 4:27 pm

  • 

    بدون پاسخ

    WP_Modern_Notepad
    • مسافر عاشق گفت :

      با ارزوي سالي با
      12 ماه سلامتي
      52 هفته صفا
      365 روز بركت
      8765 ساعت شادي
      525940 دقيقه صميمت
      31556453ثانيه عشق
      سال نو مبارک

    • بینا گفت :

      استاد هروی عزیز سلام!

      خدا کند که سال نو و بهار نو را با فامیل محترمت به خرسندی آغاز کرده باشی!

      طرح زیبایی را بروی صفحهء زیبایت گذاشتی که آیندهء ظالمان خدا ناترس را به نمایش می گذارد.

      زنده و سلامت باشی!

    • زیوری ویژه گفت :

      سلام حضرت دوست
      عالی وزیبابود
      بهارتان ونوروزمبارک
      به سلامت باشید
      پدرود

    • ظریفی گفت :

      سلام وعرض ادب!
      با خوانش داستان زیبای شما صوفی عشقری شاعر وارسته را چند بار در ذهن مرورکردم.
      ور بهشتم میسزد وصل نکویانم بس است
      گربدوزخ لایقم شبهای هجرانم بس است
      هر یک غزل های زیبا بر منوال اندیشه حکایت گر این که:
      خیر اگر وندر میان لای و گل نانم فتاد
      بو تل تیلم درین قهر زمستان نشکند.
      نوشتهء زیبای شماراخوانده و اندیشیدم جهانمهر هیروی عزیز که داستان های زیبای شما بهره های طبع شاعرانهء شمارا در بهاران تازه سرود های از وطن اند که درد های مردم را به خاطر مدا وا به فریاد گرفته اند.نوروز شماپیروز وهر روز شمابهتر از نوروز. ظریفی

    • محمود گفت :

      مراهم بیاد گذشته ها انداختی

    • مهرداد گفت :

      هر جای سبزه بود و گل و بلبل شراب

      آنجــاست خانۀ مـن و اینهـــا نشانی ام
      عالیست عزیز
      ممنون از اینکه سر زدی
      حتمن سر میزنم بسیار عالی میسرایی

    • سنتوری گفت :

      salam
      ba tabadole link movafegham
      commentbezar

    • عصمت الله مهربان گفت :

      سلام گرانقدر !
      آرزومندم صحتمند و تندرست باشید. وســــــــــــــــفر تان بخیر!!!!!
      تشکر از پیام زیبای تان که در صفحه وبلاگم گذاشتید با آن رنگین شده است.

      داستان جالب بود …لذتبردم.

      موفق باشید

    • زينت گفت :

      سلام هروي عزيز ، سال نوي تان مبارك ، زيبا نوشته ايد مثل غزلهاي تان روان سبز شما در آن جاريست / سلامها و تبركات مرا برا ي سال نو به خانم تركاني وسيله شويد متاسفانه ايميل آدرس شان را نداشتم تا براي شان تبريكي بنويسم/ سبزباشيد/ زينت

    • یاسر گفت :

      سلام و صميميت هروی عزیز!

      سال نو را به شما، خانواده مهربان و دوستان تان تبريك گفته، آرزو دارم كه سال صفا و صميميت باشد و مسرور و سلامت باشيد…
      موفق باشيد

    نظر خود را بگویید :

    لطفا" توجه کنید : بخش مدیریت نظرات فعال است و نظر شما بعد از بررسی توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد.

پیوندها