• اعراب و اسرائیل

     صنف یازدهم مکتب بودم  که تا حدی از سیاست های روز از زبان این وآن آشنا شدم. روز های زیادی میشد که یکبار صنف ها تعطیل میشد و تعدا زیادی از دانش آموزان دانشگاه، لیسه های نزدیک ، به مکتب ما میآمدند و با اخلال درس ما را به مظاهرات میکشاندند. این تظاهرات تقریبا هر ماه یکبار به بهانه های گوناگون صورت میگرفت؛ مثلن وقتی قانون جدیدی برای کارگران و یا محصلین دانشگاه  تدوین میشد و یا هم وزیر و یا نماینده ای پارلمانی مورد باز پرسی قرار میگرفت فردا خیابان های شهر از دانش آموز، کارگر و مردم بیکار پر میشد. فریاد های مرده باد و زنده باد فضای شهر را می انباشت و گاهی هم میشد که میان گروپ های مظاهرچی جنگ های خونینی رخ میداد.

    از پیاده ای مکتب ما تا آموزگاران همه شده بودند سیاسی و هرکسی گپ از سیاست میزد. یکی طرفدار این و دیگری طرفدار آن دیگری بود. هر کس از ظن خود راجع به به آن دیگر چیزی پف میکرد.

    سال 1346 تنش های اعراب با دولت اسرائیل به مرحلۀ خطرناکی رسیده بود. روزی نبود که از جنگ میان طرف های متخاطم چیزی گفته نشود. از معلم گرفته تا تعداد زیادی از دانش آموزان همواره به نفع اعراب بیانیه صادر میکردند. خوب به خاطر دارم که در آنروز ها کسی نه از هولوکاست، نه از هیتلر و نه از معاهدۀ بالفور که یهودیانرا را صاحب سرزمینی ساخته و برای شان هوویت تازه ای بخشیده بود حرفی به میان می آورد.

    یگانه کسی که درین روز ها راجع به اسرائیل و اعراب در صنف گپ میزد. آموزگار مضمون تفسیر شریف و دینیات ما بود. او مرد جوانی بود که تازه از یک مدرسه ی  مذهبی فارغ شده بود. ریش سیاه کوتاهی داشت و با پطلون و کرتی اش دستار سپیدی بسر میگذاشت که برایش زینت خاصی میداد. هم در تابستان و هم خزان بالاپوش سیاه و نازکی میپوشید و کلوش روسی بپا میکرد. خیلی شمرده و بدون اشتباه گپ میزد.

    یکروز حرف از جنگ میان اعراب واسرائیل بمیان آمد. اول لحظۀ در افکارش فرو رفت و بعد از آنکه راه گلویش را صاف کرد گفت:

    ــ یهود طایفۀ بیمروت و جاهل است و از قساوت آنان هنگام ظهور حصزت عیسی یاد کرد که چطور در فلان شهر آتشی افروختند و مردان و زنان و کودکانی را که به مسیحیت گرویده بودند در آتش آنداختند و به گریه و زاری آنان توجهی نکردند و بعد از آن از یهودیان مکه در زمان ظهور اسلام و پیغمبر اسلام یاد آوری کرد که بهانه میتراشیدند و به معجزات پیغمبر به دیده شک مینکریستند و مسلمانان را اذیت و آزار میدادند و باز از ترحم مسلمین در مقابل این قبیله یاد آوری میکرد و بخشودن آنان توسط پیغمبر اسلام بعد از فتح مکه نیم ساعت درسی را توضیحات ارائه کرد. یکی از بچه ها پرسید:

    ــ خوب استاد حالا دیگر چه میشود. اسرائیل پیروز میشود یا مسلمانان؟! معلم دینیات ما با لهجۀ پیروزمندانه ای گفت:

    ــ تو خودت فکر کن از یکطرف مصر از طرف دیگر سوریه و اردن و از جانب دیگر عراق حمله کنند. همه اسرائیلی ها را به بحیره مدیترانه غرق خواهند کرد و برای ابد نامی از یهود و یهودیت باقی نمیماند و آنگاه مثل فرماندهان فاتح مصری ادامه داد:

    ــ تو خودت صرف چند روز دیگر صبر کن و ببین که نه اسرائیلی خواهد ماند و نه هم یهودی که در مقابل لشکر اسلام مقاومت کند.

    شب که بخواب میرفتم صدای معلم دینیات بگوشم طنین خاصی میانداخت و آنچه از رادیو میشنیدم را نقطۀ پایان کشمکش های دایمی در شرق میانه میدانستم.

    روز سه شنبه بود که صبح صدای شکست مصر و بمباردمان میدان های هوای مصر را از رادیو شنیدم و اشغال سرزمین های از سوریه و فلسطین و خبر سکتۀ رئیس جمهور مصر جمال عبدالناصر… پس کار از کار گذشته بود. دلم برای معلم دینیات ما میسوخت که روز شنبه ساعت دینیات جواب این همه لاف و پتاق اش را چه خواهد داد.

    سر انجام روز شنبه سر رسید و معلم دینیات باز هم به صنف آمد. اما این دفعه مثل سابق نمیخواست راجع به اعراب لاف بزند و من اولین کسی بودم که گفتم:

    ــ استاد میگویند قضیه بر عکس شد و اسرائیلی ها اعراب را به رود دجله و فرات و بحیرۀ سرخ ریختند… استاد باز هم به فکر فرو رفت و دیدم که صورت اش را غبار غم فرا گرفت و اینبار با احساسات شدیدتری گفت:

    ــ میفهمید که گناهان اعراب زیاد شده و این یک عذابی است که خداوند بر ایشان نازل میکند… گفتم :

    ــ استاد من درست نمیدانم که گناه اعراب حمله به اسرائیل است یا چیز دیگری؟ پاسخ داد:

    ــ اعراب را پول نفت دیوانه ساخته و از قرار معلوم با همین پول زیادتر از آنکه راه بسوی خداوند را هموار کنند. عیش ونوش دارند و با فسق و فجور مصرف اش میکنند…

    آنروز هم به خاطر همبستگی با مردم فلسطین که دیگر به اشغال یهودی ها در آمده بودند تعدادی آمدند و نظم جلسۀ درس دینیات را بهم زدند. و باز همان مرده باد و زنده باد فضای جاده های شهر کابل را پر میکرد.

    جهانمهر هروی

    11 جنوری 2009

    نوشته شده توسط admin در ساعت 9:33 am

  • 

    22 پاسخ

    WP_Modern_Notepad
    • F@riborz گفت :

      جدیدترین آلبوم فوق العاده زیبای دی-جی آرش بنام معجزه…و همچنین آهنگ گروه جنجالی تی-ام به بام دختر بندر(2)با سه کیفیت 100در 100اورجینال… رافقط و فقط از سایت ما دانلود کنید….دوست عزیز برای استفاده از امکانات ویژه و قرعه کشی ماهانه حتما در سایت عضو شوید و فرم عضویت را پر کنید.

      با تشکر:مدیریت سایت.

    • همسفر خاطره ها گفت :

      با سلام خدمت شما نویسنده ی گرامی
      سلامی چو بوی خوش زمستان

      وب واقعا زیبایی دارید

      به وب ما هم سری بزنید

      به امید موفقت شما

      با تشکر

      همسفر خاطره ها

    • شبنم گفت :

      سلام و صد سلام حضور شما پدر بزگوار و نازنینم امید مثل همیشه لباس صحت بر تن داشته باشید و نیز باید یاد آورشد که حماسه بروز شد و منتظر حضور گرم شما و نظریات نیک شما هستم

    • ماه مهربان گفت :

      سلام !

      زیاد وقت است که خود ما مسلمان ها زنجیرهایی را که از دشمنان مان به عاریه گرفته بودیم به پای همدیگر بسته ایم. زیاد وقت است که کلمه „اتحاد“ بیش و پیش از آنکه همدلی را برایمان به ارمغان بیاورد زهرخندی را بر لبان مان ترسیم می کند. و خلاصه آنکه زیاد وقت است خود را بازی می دهیم.

    • کاکه تیغون گفت :

      سلام
      به نظر اعراب گناه اسراییلی ها زیاد شده و به نظر اسراییلی ها گناه اعراب.
      ما و شما هم در این میان بیکار ننشسته ایم و می بینیم که گناه معلم صاحب هم کمتر از گناه طرفین درگیر گناه ها نبوده است.
      خداوند برهمه ما ببخشاید.

    • حدیث عشق گفت :

      استاد عزیز و گرانمایه سلام و درود نثار شما باد!!!
      خاطرۀ بسیار جالب و قشنگ شما را خواندم که چنان زیبا و قشنگ نوشته بودید که به مجردی که پارگراف اول را خواندم، دیگر چشمان و زبانم در اختیار خودم نبود و حتی کسانی که در خانه حرف میزدند، هم نمی فهمیدم چه میگفتند . راستش را باید اعتراف کنم که شیوۀ نگارش خاطرات و داستنهای شما را بسیار دوست دارم که به امید صحتمندی و سلامتی وجود نازنین شما، منتظر دست نوشته های بعدی تان خواهم بود. راستی حدیث عشق نیز با شعرکی در همین موارد منتظر نظریات ارزشمند و پیشنهادات و انتقادات گرانبهای شما میباشد. شاد و کامگارتان خواهانم!!!

    • محمدی گفت :

      مرگ بر اسرائیل
      فلسطین فلسطین حمایتت می کنیم.

      سلام آقای هروی خوب هستید
      با ببار بر من باران به روز هستم و منتظر نقطه نظرات شما تا بیاید و نظر بدهید و مرا برای بهتر شدن یاری دهید
      منتظر تان هستم
      محمدی
      مزارشریف
      25/10/87

    • م.ع.یوسفی گفت :

      سلام استاد گرامی!

      با خواندن این خاطره ی شما از سالیان قبل از دوران مکتب تان به فکر فرو رفتم . شما از زمانی حکایت داردید که من تا هنوز چشم به این دنیای پر از غم نگشوده بودم و آن زمانی که من از تمامی این تکالیف و مصیبت روزگار بیخبر و در دنیای که نمیدانم کجا و چسان بوده در خواب راحتی بوده ام ولی مردم بیچاره ی این سر زمین از همان گذشته های دور با این غم روزگار دست و گریبان اند و در همان زمانه ها مردم ما به فکر و ذهن شان آینده و سرنوشت این ملت به بحث و تبصره میگرفته اند و برای آرامی شان تظاهراتی براه می انداخته اند. و امروز که مائیم همین روال جریان دارد و ما همه اسرائیل را محکوم و این کشتار بیرحمانه را تقبیح میکنیم. ولی ترسم ازین است که مبادا ما همه نمانیم و این روال بماند و نسلهای بعد از ما را نیز به این غم نشاند و چون ما جز تقبیج نمودن ها محکوم نمودن ها و….چیزی بیشتر ازین نتوانند.
      به امید سعادت آرامی و کامیابی بشر
      خداوند خانه ی ظالم را ویران کند و دستش را کوتاه گرداند. آمین

      آباد باشید

    • داود عرفان گفت :

      سلام استاد
      مرا برای دیر آمدن ببخشید باور بفرمایید که کامپیوترم درد بی درمان پیدا کرده است . با این حال امیدوارم تا هفته آینده روزانه بتوانم سراغی از دوستان داشته باشم

    • اديب گفت :

      هروی بزرگوار و ارجمند درود و سلامتی،
      تازه های تان همواره کليد راه گشای رسالت امروز و فردای ما و هم رده های ما استند. اميدوارم که روزگاری امواج همه ی اين واقعيت ها را بتوانيم بالا نشين فضای زيست خود کنيم و چون آوای روحبخشی، ما را به ياد قهرمان های عصر طلايي مان ببرند…
      افغان موج را تازه مي بينم، برای تان تبريک مي گويم و اميدوارم روزگاری جای بلندی در ميان همه ی رسانه های الکترونيکی ما داشته باشد.
      با ارادت.
      اديب

    • محمد زرگرپور گفت :

      سلام استاد ! امید وارم که سالم و سلامت باشید . باز ذره نوازی کردید این حقیر لایق این همه لطف نیست ، خود بهتر می دانید مشکل ما ها در عدم آگاهی و بی کفایتی رهبران کشور های اسلامی می باشد و الا غیر ، دشمن اول از همه طرف ها در قضیه اوکی می گیرد بعد حمله می نمایدو این گونه فاجعه ببار می آورد همه شاهد توافق مصر و اردن و حکومت خود مختار در این مورد هستیم و…. بگذریم که درد زیاد است و قصه نمرود هم چنان . همیشه سبز و سلامت باشید.

    • زریر گفت :

      سلام حضور استاد گرامی!

      امیدوارم صحتمند باشید هرچند هوا سرد است ولی خدا کند وجود مبارک شما از آسیب گریپ و ریزش در امان باشد.
      داستان و یا بهتر بگویم خاطره ی جالب بود ولی در جای نوشته اید که روز جمعه وقتی استاد دنیات دوباره به صنف آمد. شاید یک اشتباه باشد چون روز جمعه معمولاً در افغانستان روز تعطیل است.بهر حال دلچسپ و آموزنده بود شاد و موفق باشید

    • آرزو گفت :

      استاد گرامی سلام : خاطرۀ جالب تان را خواندم و استفاده کردم .برای شما سلامتی و برای دنیای مظلومیت رهایی را از خداوند تمنا میکنم. شما را برای شعری که برای اطفال شهید فلسطینی ، عراقی و میهن ما ، سروده ام دعوت میکنم. با ارادت آرزو

    • محمد قادرپور گفت :

      با سلام
      وبلاگ قشنگی دارین و مطالب قشنگتر.
      موفق باشید

    • علی رضا ایوبی گفت :

      سلام دوست عزیز
      لیست شرکتهای اسراییل بدبخت را در سایتم درج کرده ام لطفاً اسراییل را تحریم کنیم و این فرهنگ انسانی را گسترش بدهیم.

      دو، سه روزی است که در پیام‌های گروهی مسنجرها و پیامک‌های تلفن همراه، مطلبی با این موضوع منتشر شده: „سایت CNN اقدام به برگزاری نظرسنجی برای حمایت یا عدم حمایت از یکی از طرف‌های درگیر در غزه [فلسطین – اسرائیل] نموده است. برای حمایت از مردم فلسطین و غزه در این نظرسنجی شرکت کنید.“
      آدرس سایت: http://www.israel-vs-palestine.com

    • محمدی گفت :

      سلام جناب آقای هروی فرهیخته! از لطف تان جهانی سباس! نوشته زیبایی بود لذت بردم! از نوازش تان ممنون!

    • علی رضا ایوبی گفت :

      سلام دوست عزیز

      چند نکته:
      اول این‌که به نظر نمی‌آید راه انداختن این نظرسنجی کار CNN باشد، چون تا به امروز این رسانه، نظرسنجی‌هايش را در سایت خودش برگزار کرده و نه در یک سایت مستقل، همچنین با بررسي دامنه و هاست این سایت، هیچ نامی از ثبت دامنه یا هاست توسط CNN مشاهده نشد.
      و دوم این‌که اگر شما هم بر روی لینک بالا کلیک کنید [اگر از ایران به اینترنت وصل شده باشید]، متوجه می‌شوید که سایت برای شما باز نمی‌شود و فقط یك صفحه سفید می‌بینید. با پرس‌وجو از اهل فن، متوجه شدم که سرور سایت مورد نظر، به گونه‌ای تنظیم شده که به کاربرانی که از ایران وارد این سایت ميشوند، با شناسایی IP ایران، اجازه دسترسی به سایت و شرکت در نظرسنجی داده نمی‌شود. تنها راه دسترسی به این سایت، استفاده از فیلترشکن مي‌باشد. برای ورود به این سایت و شرکت در نظرسنجی، می‌توانید از این لینک استفاده کنید.

      در ضمن، معنی دنیای باز اطلاعاتی و دموکراسی!!! را هم فهمیدیم!!!

    • علی رضا ایوبی گفت :

      سلام دوست عزیز

      چند نکته:
      اول این‌که به نظر نمی‌آید راه انداختن این نظرسنجی کار CNN باشد، چون تا به امروز این رسانه، نظرسنجی‌هايش را در سایت خودش برگزار کرده و نه در یک سایت مستقل، همچنین با بررسي دامنه و هاست این سایت، هیچ نامی از ثبت دامنه یا هاست توسط CNN مشاهده نشد.
      و دوم این‌که اگر شما هم بر روی لینک بالا کلیک کنید [اگر از ایران به اینترنت وصل شده باشید]، متوجه می‌شوید که سایت برای شما باز نمی‌شود و فقط یك صفحه سفید می‌بینید. با پرس‌وجو از اهل فن، متوجه شدم که سرور سایت مورد نظر، به گونه‌ای تنظیم شده که به کاربرانی که از ایران وارد این سایت ميشوند، با شناسایی IP ایران، اجازه دسترسی به سایت و شرکت در نظرسنجی داده نمی‌شود. تنها راه دسترسی به این سایت، استفاده از فیلترشکن مي‌باشد. برای ورود به این سایت و شرکت در نظرسنجی، می‌توانید از این لینک استفاده کنید.

      در ضمن، معنی دنیای باز اطلاعاتی و دموکراسی!!! را هم فهمیدیم!!!

    • صلح محور گفت :

      سلام
      موفق باشید

    • عصمت الله (مهربان) گفت :

      سلام استاد گرامی !
      امید صحتمند باشید.
      خاطره جالب تان را خواندم….
      راستی اعراب باید ازین بیشتر سکوت نکنند و از مردم فلسطین بیچاره دفاع کنند …..

      موفق باشید استاد عزیز

    • حبیب شوکتی نیا گفت :

      جهانمهر بزرگوار سپاس از مهربانی ات .
      مطلبت را خواندم . گمانم معلم دینیات شما هم چون سردمداران کشور من فکر می کند . و البته هرکس با عدم شناخت موقیعت ها و ظرفیت های مسئله با تعصب به نتیجه گیری مبادرت کند ، چیزی جز حسرت نصیب نخواهد برد .
      به هرحال خوشحالم که همسایه یی جهان مهر دارم و مهربان .
      مانا مانی .

    • بهمن گفت :

      حال خودتان یکی از نویسندگان مجتمع وبلاگ های افغانستان باشید
      برای پست نمودن مطالب تان فقط معلومات تان برما بفرستید تا یک حساب مانند yourname@afghan-blogs بسازیم وبعد شما قادر خواهید بود با وارد شدن به سیستم مجتمع وبلاگ های افغانستان در بلاگفا مدیریت در نوشته خود داشته باشید.

      برای عضویت در مجتمع معلومات تان را به بفرستید.

      نام کاربری تان مانند – yourname@afghan-blogs
      نام خودتان ———– ———–
      ایمیل آدرس تان ——————
      کلمه عبورتان ——————–
      موقعیت بود وباش تان————

      در صورت ارسال نمودن معلومات بالا به ایمیل آدرس info@afghanblogs.tk بعد تایید نمودن مجتمع شما می توانید به سیستم مجتمع وبلاگهای افغانستان در بلاگفا با نوشتن نام کاربری و پسورد وارد شوید ومطالب تان پست، ویرایش وحذف کنید.
      برای معلومات بیشتر درتماس شوید

      0093799272785
      0093707272785
      0093772727850
      http://www.afghanblogs.tk

      همچنان اگرامکان داشت معلومات بالارا به دیگر دوستان هم بفرستید ممنون تان خواهیم بود.

    نظر خود را بگویید :

    لطفا" توجه کنید : بخش مدیریت نظرات فعال است و نظر شما بعد از بررسی توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد.

پیوندها